Ny medkører skabte forbedringer

Posted on

Den ottende afdeling af British GT4 blev i weekenden kørt på Brands Hatch i England, hvor Jacob Mathiassen for første gang skulle samarbejde med sin nye medkører, Niall Murray, som kommer fra Irland.
Dét var et samarbejde, som skulle vise sig at bære frugt for begge de unge kørere.

En sæson, der har været præget af sort uheld, havde efterladt Jacob Mathiassen med endnu større tørst efter en godt resultat. Den sidste afdeling af British GT4 på Spa i Belgien, endte uheldigvis med at Jacobs tidligere medkører, Steve Fresle, crashede i bilen, og af samme grund havde holdet bag Gintetta genopbygget bilen, så den igen var klar til at konkurrere.

Jacob og den nye medkører, Niall, viste begge utroligt gode takter i kvalifikationen. Jacob fortsatte med at skære tid af sine omgange, og med en også velkørende Murray, skabte det gode resultater.
Det var af samme grund en yderst tilfreds duo, som kunne aflevere bilen på tredjepladsen efter kvalifikationen.

”Vi havde en rigtigt god kvalifikation, hvor vi gamblede lidt og kørte med slicks på en våd bane. Det viste sig, og sådan går det heldigvis nogle gange, når man gambler, at være den rigtige løsning for os” siger Jacob Mathiassen.

En duo med fart

Niall Murray startede i bilen, da løbet søndag blev skudt i gang, og det var første gang i karrieren for den unge racerkører, at han prøvede det. Niall viste dog ikke tegn på en nybegynders tøven, og bevarede sin tredjeplads indtil sjette omgang, hvor han ikke længere kunne bevare momentum.

Efter en time i bilen kørte Niall Murray Ginetta #43 i pitstop som nummer 4, hvor en ivrig Jacob Mathiassen stod klar til at overtage rattet.
Da Jacob drejede bilen ud fra pitstopområdet, skete der midlertidigt noget, som skulle få konsekvenser for resten af løbet. Løbets dommere vurderede nemlig, at der var tale om en ”unsafe release” og af samme grund, blev teamet tildelt en 20-sekunders stop-and-go-straf.

En fejl fra teamets side.

Jacob Mathiassen kunne efter straffen påbegynde forfølgelsen af de førende biler, og det gjorde han med lynhurtige tider. Desværre måtte han indse, at straffen kom til at koste dem den potentielle tredjeplads, som de ellers havde håbet på, at kunne indkassere.

Det blev til en samlet 8. Plads for Murray og Mathiassen, som trods straffen og det nyetablerede samarbejde, formåede at imponere ved den ottende afdeling af British GT4.

”Vi viste rigtigt gode takter i løbet, men specielt kvalifikationen. Det kan godt være, at vi er et nyt makkerpar, men jeg synes, at det lover godt – og at vi viste stort potentiale. Jeg glæder mig til sidste afdeling, hvor vi forhåbentligt kan drage nytte af, at vi har en smule mere erfaring som makkerpar” siger Jacob Mathiassen.

Den sidste afdeling af British GT4 skal køres på Donington Park, men inden Jacob skal sætte sig bag rattet der, skal teamet igennem adskillige tests, for at finde det optimale setup for bilen.

”Vi er kun marginaler fra at finde det optimale setup, og derfor er jeg fortrøstningsfuld. Vi vil være med til at køre om de første pladser på Donington Park, og jeg er sikker på, at det nok skal kunne lade sig gøre” slutter Jacob Mathiassen.

Jacob Mathiassen blandt toppen i British GT

Posted on

I weekenden blev fjerde og femte afdeling af British GT kørt på Snetterton Circiut i det sydøstlige England.
Jacob Mathiassen viste særdeles gode takter, da han satte tider der kunne måle sig med de førende i feltet.

Sammenlignet med de teams, der ligger i toppen af mesterskabet, har Jacob Mathiassens team haft svært ved at finde et setup på bilen, der passer 110% både Jacob Mathiassen og hans medkører, Steve Fresle.

”De konkurrerende hold har ofte to prokørere, hvor vores team er et pro-amatør, og derfor skal bilen passe begge type kørere. Det er derfor også selvsagt, når de andre har en fordel på den front, en god fornemmelse, når vi kan slutte anden træning med at ligge nummer fire, og altså lige i hælene på de førende i mesterskabet” siger Jacob Mathiassen.

En medkører med et uheld i baghovedet

Jacobs medkører, Steve Fresle, kæmper stadig med at genvinde sin fart ovenpå et massivt uheld, da British GT blev kørt på Oulton park. Steve sluttede sidst i kvalifikationen, men det var ikke noget, der satte sit præg på Jacob Mathiassen.

”Det var en god fornemmelse, jeg havde med bilen, og derfor blev det til en nogenlunde kvalifikation. Det er klart, at jeg altid stiler efter at være den hurtigste, men med mine forudsætninger taget i betragtning, kan jeg ikke klage. Det blev til en en minimal fejl fra min side, som kostede to tiendedele af et sekund, og hvis ikke den fejl var blevet begået, så var jeg endt iblandt de hurtigste tre” siger Jacob Mathiassen, der sluttede kvalifikationen som nummer seks.

Selvom Steve Fresle startede skidt ud, og dermed tabte en del tid til de nærmeste forfølgere, rettede Jacob op på skaden ved at genvinde 25 sekunder af den tabte tid. Den unge nordjyde kunne således avancere to pladser, og bilen sluttede derfor som nummer 14 i løb 1.

Vildfaren Bentley kostede trækaksel

I løb nummer to viste Jacob atter, at han er med i feltet af hurtige kørere, hvor det er allersjovest at være. Han satte tider, som var yderst konkurrencedygtige, og fik derfor en særdeles god start på løb nummer to.
”McLaren-bilerne har en langt hurtigere topfart end os, så derfor tabte jeg to placeringer på langsiden. Jeg fik alligevel en god start på løbet, og kæmpet mig forbi en håndfuld modstandere, hvilket mest var fordi, at jeg satte fjerdehurtigste omgangstid. Desværre nåede jeg kun lige at indtage sjettepladsen, inden en Bentlet GT3-racer ramte mit baghjul og knækkede trækakslen” siger en skuffet Jacob Mathiassen.

Det blev atter til en skuffende afslutning på en afdeling af British GT for Jacob Mathiassen, men han lader sig ikke kue af den grund.
”Jeg kan tage en masse positive ting med fra denne afdeling. Det var sort uheld, der endnu en gang satte et punktum for en afdeling, men jeg fik også bevist, at jeg kan være med i toppen af British GT Championship, og det er et kæmpe skulderklap” siger han.
Jacob skal i aktion om 12 dage, hvor der står et 3-timers løb på menuen. Løbet køres på den legendariske Silverstone.
Hvis du ikke kan vente så længe, kan Jacob Mathiassen mødes til Open By Night i Hobro på fredag, hvor han udstiller sin Ferrari fra Danish Endurance Championship.
 

Skrevet af Lasse Bjerrum Pedersen

Jacob vinder første afdeling af DEC

Posted on

I weekenden deltog Jacob og hans medkører på Ferrari’en Per Frost, i den første afdeling af Danish Endurance Series på Ring Djursland.

Jacob viste sit fulde potentiale i den lynhurtige Ferrari med 570 HK og satte pole position og hurtigste omgangstid i løbet.
Efter 4 timers kørsel, kunne Jacob og Per tage den samlede sejre af løbet.
“Det var et rigtig langt løb for mit vedkommende. Jeg startede løbet og kørte i alt 2 timer og 20 minutter i træk.
Udfordringen var at spare mest muligt på dækkene og samtidig kører stærkt og stabilt.
Det lykkedes godt og jeg er rigtig godt tilfreds med løbet”.

Jacob Mathiassen debuterer i British GT

Posted on

Efter en totalskadet racerbil blev Jacob Mathiassen forhindret i at stille til start ved første afdeling af British GT. Derfor var det en topmotiveret nordjyde, som kunne sætte sig bag rattet på Rockingham Circuit til sin debut i British GT.

”Langt om længe fik jeg lov at vise, at jeg kunne være med blandt de allerbedste i feltet. Det var en kæmpe forløsning.” siger Jacob Mathiassen.

Rockingham Circuit er en meget anderledes bane, hvor asfalten ændrer sig meget undervejs. Netop dét betød også, at det stillede massive krav til både Jacob og hans engineers for at finde det rette setup for bilen.

Da Jacobs tidligere racer var blevet totalskadet efter hans teamkører, Steve Fresle, i sidste afdeling kolliderede med en modstander, havde Ginetta stillet en ny racer til rådighed for duoen i denne afdeling.

Blandt de hurtigste otte
Da Jacob Mathiassen nåede til kvalifikationen fik han informationen om, at dækkene på raceren ville have peaket allerede efter én omgang. Det var derfor et must, at han skulle sætte en god tid fra start.

”Det var en fed følelse, at jeg, fordi dækkene ville blive slidte hurtigt, kun havde én omgang til at sætte en god tid. Jeg overbremsede en lille smule for enden af langsiden, og derfor mistede jeg fire tiendedele af et sekund, hvilket resulterede i en ottendeplads efter kvalifikationen. Hvis jeg ikke havde overbremset, var jeg endt som nummer to efter kvalifikationen” siger Jacob Mathiassen.

Inden selve løbet blev skudt i gang, kunne den hurtige nordjyde atter vise, at han er blandt feltets allerhurtigste. I den 10-minutter warm up-session, var Jacob Mathiassen nemlig banens tredjehurtigste mand.
Udeblivende resultater

Jacobs medkører, Steve Fresle, skulle starte bag rattet ved løbets start. Reglen i British GT er, at han skal køre løbets første time.
Efter blot 35 minutter inde i løbet kørte Steve makkerparrets racer i gruset, og måtte efterfølgende vente på at blive trukket fri.

”Det er ekstremt ærgerligt, at vi endnu engang mister chancen for at få point. Steve tabte syv omgange, og det betød, at løbet desværre var kørt for os. Jeg kom på banen med 55 minutter igen, hvor jeg leverede stabile tider. Mine omgangstider fortalte også, at vi kunne have kæmpet med om de første to pladser” udtaler en tydeligt skuffet Jacob Mathiassen.

”Vi ved, at farten er der. Nu skal vi bare have det sidste held med” fortsætter han.

Det næste løb for Jacob er på dansk grund, hvor han skal køre på Ring Djursland lørdag d. 13. Maj. Næste afdeling af British GT er på Snetterton i slutningen af måneden.

Årets første netværksarrangement i Jacob Mathiassen Race Club

Posted on

38 personer fra det store netværk på 26 virksomheder, var i går mødt op i Go Kart World i Svenstrup. Her bød dagens program på en times Gokart Le Mans, hvorefter der skulle indtages en tre-retters menu.
Jacob præsenterede for de fremmødte årets program i netværksklubben, som består af 6 yderligere arrangementer.

”Det var et hyggeligt arrangement, hvor vi også fik testet evnerne i gokarten. Der var højt humør over hele linjen, så det var fedt” udtaler én af Jacobs fremmødte sponsorer, medejer af Frisdal Køreskole, Paw Bay.

Jacob Mathiassen gennemgik ligeledes om forberedelserne til den kommende sæson, samt om den svære weekend på Oulton Park, hvor Jacob ikke kunne stille til start som følge af en smadret bil.

En netværksklub med vision

Det var en tilfreds Jacob Mathiassen, der kunne forlade Go Kart World i Svenstrup mandag aften efter et vellykket arrangement.

”Det var en rigtig dejlig fornemmelse, at se alle de mennesker samlet. Det er mit indtryk, at folk hyggede sig, og derudover blev der gået til den på banen” smiler Jacob Mathiassen.

”Det er vigtigt for mig, at få fortalt meningen med netværksklubben. Min mening med klubben er, at virksomhederne skal kunne bruge hinanden, skabe kontakter og måske endda kunder” tilføjer han.

Jacob Mathiassen drager torsdag afsted mod England, hvor weekendens tredje afdeling af British GT-mesterskabet skal køres på Rockingham Circuit.


 

 

BRITISH GT UDEN JACOB MATHIASSEN FRA START

Posted on

Steve Fresle, Jacobs medkører i bilen, havde lørdag morgen et voldsomt uheld i den første træning, da en konkurrerende bil kørte i væggen, hvorefter den blev slynget ud på banen. Steve Fresle kunne ikke undgå at ramme bilen, og det betød, at Jacob og Steves bil blev totalskadet. Steve måtte efterfølgende tilses på hospitalet, men slap heldigvis uskadt fra uheldet – dog med en mørbanket og øm krop.

Som følge af den ødelagte bil, kommer makkerparret ikke med til start i British GT på Oulton Park i morgen.
Ginetta har stillet en ny bil til rådighed for teamet, men SRO-organisationen vil ikke lade teamet skifte chassies.
Det betyder, at Jacob ikke får point i weekends to afdelinger af mesterskabet, og står derfor i en vanskelig position fra mesterskabets begyndelse. 

Der er dog positive elementer, som Mathiassen kan tage med fra weekendens kørsel i England.
Jacob var blandt de hurtigste på banen i fredagens test, og ved første træning lørdag sluttede han som hurtigste Ginettakører i regn vejr og sluttede på en samlet trejdeplads, inden uheldet skete.

“Det er en rigtig svær situation, som lige nu skal bearbejdes mentalt. Alt kørte på skinner, og jeg var blandt de hurtigste i de to træninger, hvor jeg var i bilen. Det, der er allerhårdest, er, at det er helt ude af mine hænder.
Nu skal vi, selvom det er svært, kigge fremad til næste afdeling på Rockingham d. 28-30 april. Min motivation er stadig i top, og jeg glæder mig til at skulle bevise mit værd i det super hårde GT4-selskab” udtaler Jacob Mathiassen fra England.

Jacob Mathiassen skal køre Ferrari

Posted on

Når den nordjyske Jacob Mathiassen skal konkurrere på højeste internationale plan i den kommende sæson, bliver der også tid til at pleje de fartglade interesser på dansk jord. I Danish Endurance-serien vil de motorsportsinteresserede fans kunne se den 23-årige hobrogenser sætte sig bag rattet hos en særlig anerkendt fabrikant. Jacob Mathiassen skal nemlig forsøge at vinde mesterskabet i en Ferrari 458 sammen med den erfarende racerkører Per Frost. Bilen vil også kunne opleves til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen i Speciel Saloon Car-klassen.

Jacob kommer til at køre for det danske Team Insight Racing, for hvem han også vandt Danmarksmesterskabet 2016 i Citroën DS3-cuppen for.

”Jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med Per. Det bliver en fornøjelse at arbejde sammen med mekanikerteamet, hvor strategien kommer til at spille en afgørende rolle.

Det bliver naturligvis også en fordel for mine sponsorer, at jeg skal deltage i en dansk løbsserie, da det giver mulighed for reklame, events og andre fordelagtige aftaler,” siger Jacob Mathiassen.

Det bliver ikke blot en drengedrøm at kunne sætte sig bag rattet i en Ferrari, der er landet i skødet på Jacob Mathiassen.  Den talentfulde racerkører har forståelse for, at hans opbakning er den altoverskyggende faktor i motorsportseventyret.
”Der skal lyde en stor tak til hele sponsornetværket, som bakker op. Jeg glæder mig rigtig meget til at vise den her Ferrari frem på dansk grund, og forhåbentligt kommer jeg til at levere nogle gode resultater,” siger Jacob Mathiassen.

Af Lasse Bjerrum Pedersen

Officiel British GT-mediedag på Snetterton

Posted on

 

British GT Series Press Day at Snetterton 28th of March 2017

Tirsdag d. 28/03-17 var dagen, hvor Jacob Mathiassen for første gang kunne sætte sig bag rattet i Century Motorsports Ginetta G55 GT4-racerbil. Det var på denne dato, at der blev afholdt den første officielle testdag i British GT Championship. Det var samtidig den officielle mediedag, hvor der blev taget teambilleder, filmet og foretaget interviews.

”At være til stede i et sådan miljø, som danner rammen om en af Europas hårdeste GT-serier, er naturligvis dejligt. Det er en stor tilfredsstillelse at se de sidste mange måneders hårdt arbejde gå op i en højere enhed, og det er dejligt at være tilbage i bilen igen,” siger Jacob Mathiassen.

Den næste test for Jacob er på Rockingham Circiut d. 07/04. Det er også den sidste test, inden British GT skydes i gang d. 14-17/04 på Oulton Park.
Det er en forventningsfuld Jacob Mathiassen, som kan sætte sig bag rattet ved sæsonstarten.

”Teamet og Ginetta har lavet nogle rigtig gode opdateringer henover vinteren, som kommer til at blive altafgørende for os. Det er selvfølgelig svært at sige, hvor vi står henne i forhold til de øvrige teams, men jeg har en god mavefornemmelse. Vi må vente med et svar på dette, til kampen om mesterskabet starter på Oulton Park i påsken,” siger Jacob Mathiassen.

Af Lasse Bjerrum Pedersen

Jacob til British GT for Ginetta fabriksteamet Century Motorsport

Posted on

Efter et fremragende 2016 kan Jacob Mathiassen langt om længe offentliggøre planerne for sæsonen 2017. Den unge nordjyde har netop underskrevet en kontrakt med Century Motorsport, som betyder, at han skal køre mod den absolutte motorsportselite i British GT Championship.

Den 23-årige Jacob Mathiassen kan, efter flere kontrakttilbud og stor opbakning fra sit store sponsornetværk endelig løfte sløret for sin kommende sæson. Det bliver til et genvalg af Team Century Motorsport, hvor Jacob kommer til at køre GT4-serien med sin medkører fra sidste sæson, Steve Fresle.

’Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning for mig. Jeg får de perfekte forudsætninger for at kunne bevise mine kvaliteter, da jeg kommer til at omgås med hele teamet bag Ginetta, altså deres fabrikskørere, raceengineers og chefer’ siger Jacob Mathiassen

Team Century Motorsport har udtrykt langsigtede planer med Jacob Mathiassen, og netop dette er interessant, da Team Century Motorsport er blevet officielt fabriksteam for bilproducenten Ginetta.
Selvsamme bilproducent, Ginetta, har netop påbegyndt et projekt omkring WEC / Le Mans 2018 i LMP1-klassen.                                                   Det er derfor et ekstra plus for Jacob Mathiassen, at kunne arbejde tæt sammen med folkene i Ginetta, for dermed at kunne vise sit værd.

Den hårdeste GT4-klasse i verden 
Når Jacob sætter sig bag rattet i i GT4-raceren, bliver det velvidende, at han konkurrerer mod den absolutte verdenselite indenfor sit felt.
Serien byder på hele ni afdelinger, hvoraf de otte skal køres i England – og en enkelt i Spa, Belgien.
Feltet består af 12 GT3- og 20 GT4-biler, hvoraf langt de fleste er fabriksteams for anerkendte bilproducenter.
’Jeg glæder mig til at kæmpe i en international løbsserie, hvor de enkelte teams har de bedste professionelle kørere i Europa. Det bliver den bedste scene at bevise mit værd, for her er kæmpe interesse fra de største bilfabrikker, langt højere niveau end hvad jeg tidligere har prøvet, og tilsvarende større budgetter’ siger Jacob Mathiassen.

Sæsonpremieren i GT4-klassen bliver d. 15.-17. April 2017, hvor Jacob Mathiassen sætter sig bag rattet på Oulton Park. Inden den første officielle løbsweekend er der dog flere tests i kalenderen, men også British GT Media Day på Snetterton Circuit d. 28. marts.

Century Motorsports British GT 2017 line-up består inklusiv Jacob af Ginettas to fabrikskørerne Charlie Robertson og Mike Simpson. Ved siden af dem Nathan Freke, Anna Walewaska, Steve Fresle og de to amerikanere Parker Chase og Harry Gottsacker.

Jacob Mathiassen Race Club opstart

Posted on


Det første netværksarrangement på restaurant Skovbakken i Randers bød, foruden en 4-retters menu, på en gennemgang af den netop afsluttede sæson. Jacob præsenterede desuden planerne for den kommende sæson, hvor der arbejdes benhårdt på at kunne køre den engelske serie British GT Championship.

De 24 fremmødte sponsorere fik derudover et indblik i Jacobs nyeste tiltag, Jacob Mathiassen Raceclub, der er en erhvervsorienteret netværksklub, hvor virksomheder kan samles om sociale arrangementer for at udvide deres netværk.

“Jeg er super spændt på den kommende sæson, og jeg er samtidigt glad for at kunne afrunde sæsonen med sponsorerne på denne måde” siger en glad Jacob Mathiassen