Den ottende afdeling af British GT4 blev i weekenden kørt på Brands Hatch i England, hvor Jacob Mathiassen for første gang skulle samarbejde med sin nye medkører, Niall Murray, som kommer fra Irland.
Dét var et samarbejde, som skulle vise sig at bære frugt for begge de unge kørere.

En sæson, der har været præget af sort uheld, havde efterladt Jacob Mathiassen med endnu større tørst efter en godt resultat. Den sidste afdeling af British GT4 på Spa i Belgien, endte uheldigvis med at Jacobs tidligere medkører, Steve Fresle, crashede i bilen, og af samme grund havde holdet bag Gintetta genopbygget bilen, så den igen var klar til at konkurrere.

Jacob og den nye medkører, Niall, viste begge utroligt gode takter i kvalifikationen. Jacob fortsatte med at skære tid af sine omgange, og med en også velkørende Murray, skabte det gode resultater.
Det var af samme grund en yderst tilfreds duo, som kunne aflevere bilen på tredjepladsen efter kvalifikationen.

”Vi havde en rigtigt god kvalifikation, hvor vi gamblede lidt og kørte med slicks på en våd bane. Det viste sig, og sådan går det heldigvis nogle gange, når man gambler, at være den rigtige løsning for os” siger Jacob Mathiassen.

En duo med fart

Niall Murray startede i bilen, da løbet søndag blev skudt i gang, og det var første gang i karrieren for den unge racerkører, at han prøvede det. Niall viste dog ikke tegn på en nybegynders tøven, og bevarede sin tredjeplads indtil sjette omgang, hvor han ikke længere kunne bevare momentum.

Efter en time i bilen kørte Niall Murray Ginetta #43 i pitstop som nummer 4, hvor en ivrig Jacob Mathiassen stod klar til at overtage rattet.
Da Jacob drejede bilen ud fra pitstopområdet, skete der midlertidigt noget, som skulle få konsekvenser for resten af løbet. Løbets dommere vurderede nemlig, at der var tale om en ”unsafe release” og af samme grund, blev teamet tildelt en 20-sekunders stop-and-go-straf.

En fejl fra teamets side.

Jacob Mathiassen kunne efter straffen påbegynde forfølgelsen af de førende biler, og det gjorde han med lynhurtige tider. Desværre måtte han indse, at straffen kom til at koste dem den potentielle tredjeplads, som de ellers havde håbet på, at kunne indkassere.

Det blev til en samlet 8. Plads for Murray og Mathiassen, som trods straffen og det nyetablerede samarbejde, formåede at imponere ved den ottende afdeling af British GT4.

”Vi viste rigtigt gode takter i løbet, men specielt kvalifikationen. Det kan godt være, at vi er et nyt makkerpar, men jeg synes, at det lover godt – og at vi viste stort potentiale. Jeg glæder mig til sidste afdeling, hvor vi forhåbentligt kan drage nytte af, at vi har en smule mere erfaring som makkerpar” siger Jacob Mathiassen.

Den sidste afdeling af British GT4 skal køres på Donington Park, men inden Jacob skal sætte sig bag rattet der, skal teamet igennem adskillige tests, for at finde det optimale setup for bilen.

”Vi er kun marginaler fra at finde det optimale setup, og derfor er jeg fortrøstningsfuld. Vi vil være med til at køre om de første pladser på Donington Park, og jeg er sikker på, at det nok skal kunne lade sig gøre” slutter Jacob Mathiassen.