Efter en totalskadet racerbil blev Jacob Mathiassen forhindret i at stille til start ved første afdeling af British GT. Derfor var det en topmotiveret nordjyde, som kunne sætte sig bag rattet på Rockingham Circuit til sin debut i British GT.

”Langt om længe fik jeg lov at vise, at jeg kunne være med blandt de allerbedste i feltet. Det var en kæmpe forløsning.” siger Jacob Mathiassen.

Rockingham Circuit er en meget anderledes bane, hvor asfalten ændrer sig meget undervejs. Netop dét betød også, at det stillede massive krav til både Jacob og hans engineers for at finde det rette setup for bilen.

Da Jacobs tidligere racer var blevet totalskadet efter hans teamkører, Steve Fresle, i sidste afdeling kolliderede med en modstander, havde Ginetta stillet en ny racer til rådighed for duoen i denne afdeling.

Blandt de hurtigste otte
Da Jacob Mathiassen nåede til kvalifikationen fik han informationen om, at dækkene på raceren ville have peaket allerede efter én omgang. Det var derfor et must, at han skulle sætte en god tid fra start.

”Det var en fed følelse, at jeg, fordi dækkene ville blive slidte hurtigt, kun havde én omgang til at sætte en god tid. Jeg overbremsede en lille smule for enden af langsiden, og derfor mistede jeg fire tiendedele af et sekund, hvilket resulterede i en ottendeplads efter kvalifikationen. Hvis jeg ikke havde overbremset, var jeg endt som nummer to efter kvalifikationen” siger Jacob Mathiassen.

Inden selve løbet blev skudt i gang, kunne den hurtige nordjyde atter vise, at han er blandt feltets allerhurtigste. I den 10-minutter warm up-session, var Jacob Mathiassen nemlig banens tredjehurtigste mand.
Udeblivende resultater

Jacobs medkører, Steve Fresle, skulle starte bag rattet ved løbets start. Reglen i British GT er, at han skal køre løbets første time.
Efter blot 35 minutter inde i løbet kørte Steve makkerparrets racer i gruset, og måtte efterfølgende vente på at blive trukket fri.

”Det er ekstremt ærgerligt, at vi endnu engang mister chancen for at få point. Steve tabte syv omgange, og det betød, at løbet desværre var kørt for os. Jeg kom på banen med 55 minutter igen, hvor jeg leverede stabile tider. Mine omgangstider fortalte også, at vi kunne have kæmpet med om de første to pladser” udtaler en tydeligt skuffet Jacob Mathiassen.

”Vi ved, at farten er der. Nu skal vi bare have det sidste held med” fortsætter han.

Det næste løb for Jacob er på dansk grund, hvor han skal køre på Ring Djursland lørdag d. 13. Maj. Næste afdeling af British GT er på Snetterton i slutningen af måneden.